CIEKAWOSTKIHYUNDAI

Hyundai N Performance od podstaw – epizod pierwszy słowniczek

Hyundai N od podstaw – słowniczek i terminologia

Samochody z gamy modelowej N to pojazdy, które osiągają ponadprzeciętne osiągi w co najmniej jednej z następujących dziedzin.
Są nimi prędkość, przyśpieszenie, hamowanie oraz pokonywanie zakrętów, dla tego przy opisywaniu samochodów o wysokich osiągach używa się określonej terminologii.
Terminologia używana przy opisywaniu określonych części takich jak spojler, splitter i dyfuroz. A także systemów takich jak ECS, Elsd, ESC, Rev Matching, aktywny wydech i procedura startu mogą początkowo wydawać skomplikowane i onieśmielające.
Jednak niniejszy tekst ma na celu wyjaśnienie powszechnie stosowanych terminów przy opisywaniu samochodów N Performance, aby pomóc w pełni zrozumieć wyróżniające i ekscytujące funkcje samochodów o wysokich osiągach.

Części
Spojler
Splitter
Diffuser

Systemy
ECS
Elsd
Rev- Matching
Aktywny układ wydechowy
Procedura Startu
ESC

Spojler

Spoiler ma za zadanie „zepsuć” niekorzystny ruch powietrza, powszechnie określany jako turbulencja lub opór, w poprzek karoserii samochodu, aby zapobiec podniesieniu pojazdu. Pomaga zwiększyć wydajność jazdy, przekształcając powietrze przepływające z przodu do tyłu w ciśnienie skierowane w dół podczas jazdy z dużą prędkością. Co więcej, spoiler steruje przepływem powietrza, tak aby opływ powietrza z tyłu samochodu nie powodował dodatkowego oporu, który ciągnie jadący pojazd do tyłu.

Spoilery można montować zarówno z przodu, jak i z tyłu auta, jednak zazwyczaj spoiler znajduje się z tyłu nadwozia, ponieważ przedni spoiler to tak naprawdę splitter.

Splitter

Kiedy samochód jedzie z dużą prędkością, powietrze zderza się z przodem samochodu, powodując wzrost ciśnienia powietrza, które zwykle przepływa pod samochodem. Wąska przestrzeń podwozia przyspiesza przepływ powietrza, co z kolei prowadzi do unoszenia się samochodu i zmniejszenia przyczepności na drodze, powodując niestabilność pojazdu.

Dzieje się tak, gdy rozdzielacz, zwykle przymocowany do dolnej części przedniego zderzaka, przyczynia się do osiągów samochodu, rozdzielając powietrze przepływające pod pojazdem i zmniejszając siłę nośną. Rozdzielacz jak sama nazwa wskazuje rozdziela powietrze i kieruje jego część w górę, zmniejszając ilość powietrza spływającego w dół, tworząc efekt docisku. Zapobiega to podnoszeniu się przodu pojazdu, zapewniając przyczepność i bezpieczeństwo podczas jazdy z dużą prędkością.

Dyfuzor

Dyfuzor to kolejna część aerodynamiczna, która pełni rolę uzupełniającą w pozycji przeciwnej do spittera. Podczas gdy rozdzielacz jest urządzeniem, które ogranicza przedostawanie się powietrza do podwozia samochodu, dyfuzor jest częścią, która umożliwia ponowne wydostanie się powietrza, które już przepłynęło pod samochodem.

Poprzez ukształtowanie tylnej części podwozia do góry, dyfuzor umożliwia przepływ powietrza wpadającego do podwozia przez szeroki kanał. Zmniejsza to prędkość powietrza i zwiększa ciśnienie powietrza o dużej prędkości i niskim ciśnieniu, które przepływa pod samochodem i pozwala mu w naturalny sposób wypłynąć z powrotem do atmosfery. W rezultacie dyfuzor zwiększa stabilność, kontrolując turbulencje generowane za pojazdem i tworząc siłę docisku. Zmniejsza również siłę oporu, minimalizując obszar podciśnienia za nadwoziem pojazdu, pomagając w zmniejszeniu zużycia paliwa.

Elektronicznie sterowane zawieszenie (ECS)

System ECS zapewnia płynną jazdę i lepsze prowadzenie nawet w trudnych warunkach jazdy. Sterowany komputerowo system poprawia osiągi i dostosowuje się do warunków drogowych poprzez regulację zawieszenia samochodu oraz modyfikację amortyzatorów.

Na przykład Hyundai i30 N jest wyposażony w układ ECS z czterema regulowanymi amortyzatorami zamontowanymi na niezależnych czterech kołach. Dzięki niższemu i sztywniejszemu zawieszeniu oraz elektronicznie sterowanym amortyzatorom samochód automatycznie dostosowuje siłę tłumienia do prędkości, reakcji kierowcy i stanu drogi. Umożliwia to doskonałe prowadzenie i kontrolę nad pojazdem pomimo trudnych warunków jazdy na torze wyścigowym.

Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD)

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) zapewnia, że ​​każde koło otrzymuje wystarczający moment obrotowy, aby zapobiec poślizgowi. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, otwarty mechanizm różnicowy nie kontroluje wielkości momentu obrotowego, jaki otrzymuje każde koło. Tak więc w przypadku, gdy jedno koło nie ma wystarczającej przyczepności, cały moment obrotowy jest przenoszony na koło bez przyczepności, podczas gdy pozostałe koła prawie nie otrzymują momentu obrotowego, co może prowadzić do poślizgu lub utraty panowania nad samochodem.

Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) wykorzystuje elektroniczną jednostkę sterującą do monitorowania sygnałów wejściowych z czujników koła, aby dokładnie określić, kiedy dane koło wymaga dodatkowego momentu obrotowego, aby poprawić przyczepność. Dlatego eLSD poprawia prowadzenie podczas pokonywania zakrętów i szybkiej jazdy na torze wyścigowym, a także w trudnych warunkach jazdy, takich jak lód i śnieg. Ogólnie rzecz biorąc, eLSD ma ten sam cel, co zwykłe LSD, ale zapewnia większą szybkość i dokładność. Szybkość i dokładność eLSD są szczególnie ważne na torze wyścigowym, gdzie milisekundy decydują o wygranych i przegranych.

Na przykład carvingowy mechanizm różnicowy N Corner w i30 Fastback N to eLSD, który poprawia przyczepność kół, aby zapewnić maksymalną moc na drodze, jednocześnie zwiększając maksymalną prędkość w zakrętach.

REV potocznie między gaz

Dopasowanie obrotów jest stosowane podczas redukcji biegów w pojazdach z manualną skrzynią biegów, aby zapewnić płynne przejście między biegami. Jeśli wcześniej jeździłeś samochodem z ręczną skrzynią biegów, być może zauważyłeś nieprzyjemne wrażenia, gdy samochód buntuje się i podskakuje, gdy redukujesz bieg, gdy silnik kręci się na wysokich obrotach. Aby temu zapobiec, funkcja automatycznego dopasowywania obrotów w wielu samochodach o wysokich osiągach automatycznie zmniejsza przepustnicę podczas redukcji biegu, dopasowując prędkość silnika do optymalnej prędkości biegu, a tym samym stabilizując samochód podczas hamowania.

Dzięki funkcji automatycznego dopasowywania obrotów Hyundai i20 N, którą można włączyć za pomocą przycisku na kierownicy, samochód wyczynowy zapewnia zaawansowane możliwości pokonywania zakrętów. Ciesz się płynną i szybką redukcją biegu przed zakrętem i uzyskując maksymalną prędkość podczas wychodzenia z zakrętu.

Aktywny wydech

Aktywny układ wydechowy pozwala kierowcom zmieniać głośność układu wydechowego samochodu, aby wynieść wrażenia z jazdy samochodem Hyundai N na nowy poziom. Dzięki pełnemu dźwiękowi możesz spełnić swoje marzenia o samochodzie wyścigowym, a do codziennych dojazdów możesz wybrać bardziej ograniczony dźwięk wydechu.

KONA N jest wyposażony w aktywny sportowy układ wydechowy o wysokim przepływie z trzema charakterystycznymi ustawieniami i zmiennym siłownikiem, aby zapewnić wspaniałe wrażenia dźwiękowe podczas jazdy, podobnie jak samochód wyścigowy z pełną przepustnicą.

Procedura startu

System kontroli startu zapewnia maksymalną przyczepność, aby ułatwić jak najszybszy start niezależnie od warunków pogodowych i drogowych. System kontroluje moment obrotowy silnika, aby zoptymalizować poślizg kół podczas przyspieszania w celu szybkiego startu.

Ponieważ ta ekscytująca funkcja pomaga zwiększyć osiągi podczas wyścigu, wiele samochodów wyczynowych zintegrowało tę funkcję, podobnie jak samochody wyczynowe Hyundai N, takie jak i30 N, Veloster N i i30 Fastback N.

Elektroniczna kontrola stabilności (ESC)

System elektronicznej kontroli stabilności (ESC) to ważna funkcja bezpieczeństwa, która poprawia stabilność samochodu. Skomputeryzowana technologia wykrywa, kiedy kierowca traci kontrolę nad samochodem i kiedy samochód traci przyczepność w celu poprawienia stabilności samochodu, stosując poszczególne hamulce, aby utrzymać samochód na torze. W zależności od systemu ESC moc silnika samochodu może spadać, dopóki samochód nie uzyska stabilności, a kierowca nie odzyska nad nim kontroli.

Ze względu na trudne warunki jazdy na torze wyścigowym samochody wyczynowe wymagają systemów ESC, które zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo, ale nie przeszkadzają kierowcy w wyścigach.

Właśnie dlatego kontrola trakcji i stabilności N jest systemem ESC opracowanym przez firmę Hyundai, aby pomagać kierowcy w razie potrzeby, nie przeszkadzając kierowcy i zapewniając maksymalną prędkość i przyjemność z jazdy na torze. Aby uzyskać nieograniczone wrażenia na torze wyścigowym, kontrolę trakcji i stabilności N można całkowicie wyłączyć.

Chociaż istnieje wiele innych ekscytujących funkcji samochodów o wysokich osiągach, aerodynamiczne części i systemy przedstawione w tym tekście są potężnymi funkcjami, które zapewniają doskonałe i pełne akcji wrażenia z wyścigów.

Nawet jeśli te terminy mogą na pierwszy rzut oka wydawać się nieznajome i onieśmielające, po zrozumieniu podstawowych funkcji i przeznaczenia tych funkcji samochodu, będziesz mógł swobodnie z nich korzystać, rozmawiając o swoich ulubionych samochodach wyczynowych.

 

Zdjęcia: Marcin Kurowski – Nord Auto Samochody Używane

Proponowane

More in:CIEKAWOSTKI