Volvo XC90 B5 AWD Plus Diesel
To luksusowy SUV z siedmioma miejscami, który skłonił już kluczowych rywali, takich jak Audi Q7 i Land Rover Discovery, do głębokiej refleksji. Bezpieczny, efektywny, inteligentny, praktyczny i stylowy, nadal umacnia pozycję szwedzkiego producenta jako wiarygodnej marki samochodowej o prestiżowym charakterze. Dzięki wprowadzeniu technologii mild hybrid, stał się jeszcze lepszy. Niestety odkąd Volvo postanowiło wycofać kompletnie ze swojej oferty modele z silnikami wysokoprężnymi, jest to ostatni moment, żeby zamówić XC90 z silnikiem diesla.
Tło
To właśnie ten samochód zapoczątkował nowoczesną erę Volvo – druga generacja XC90. Ten duży luksusowy SUV ustanowił nowe standardy dla marki, gdy został pierwotnie ogłoszony w 2014 roku. Udoskonalona wersja modelu XC90, o której mówimy tutaj, wprowadzona wiosną 2019 roku, odzwierciedla ten trend poprzez nowoczesną technologię mild hybrid. Ponadto oferta została lekko zaktualizowana. Czas przyjrzeć się temu samochodowi z nowej perspektywy.
Kluczową zmianą w gamie było wprowadzenie silników mild hybrid B5 na oleju napędowym i benzynie, które zastępują konwencjonalny silnik diesla D5, który większość dotychczasowych nabywców tego SUV-a wybierała. W pozostałym zakresie niewiele się zmieniło. Wszystkie modele XC90 nadal oferują pełnowymiarową, prawdziwie siedmiomiejscową elastyczność, której niewielu konkurentów może wiarygodnie zapewnić. Do tego dochodzi chłodny, autentyczny urok skandynawski, który jest naprawdę atrakcyjny.
Doświadczenia z jazdy
Jeśli chodzi o gamę XC90 z silnikami mild hybrid B5 z silnikiem benzynowym oraz tym z silnikiem diesla, większość nabywców woli jednostkę wysokoprężną o mocy 235 KM niż wersję benzynową o mocy 250 KM. W obu przypadkach natomiast układ napędowy jest taki sam, oparty na baterii 48-woltowej, układzie odzyskiwania energii kinetycznej 'KERS’ oraz zintegrowanym starterze-generatorze 'ISG’. Za każdym razem, gdy hamujesz lub zdejmujesz nogę z gazu, układ 'KERS’ przechwytuje nadmiar energii i przechowuje ją jako elektryczność w dodatkowej baterii umieszczonej w bagażniku. Ta dodatkowa elektryczność może być używana do zwiększenia przyspieszenia, pomocy w systemie start-stop lub zasilania funkcji pomocniczych. Celem było zwiększenie efektywności silnika poprzez płynne przejścia między jazdą, przemierzaniem trasy i odpoczynkiem. Wszystko to zostało wsparte poprawkami w automatycznej skrzyni biegów i wdrożeniem pierwszego w historii marki systemu hamowania elektrycznego.
Projekt i wykończenie
Tylko bardzo niewielkie zmiany wizualne występują w tej zaktualizowanej wersji modelu – niewielkie poprawki w zderzaku i wlotach powietrza. Jest także nieco przeprojektowany przedni grill, który jak wcześniej zawiera tradycyjne logo Iron Mark Volvo w centrum i może być wykończony na czarno lub srebrno, w zależności od poziomu wyposażenia. Przestrzeń kabiny Volvo XC90 jest prosta, elegancka i bardzo przejrzysta, zaledwie osiem przycisków na fasadzie. Pozostałe funkcje, do których normalnie dostęp miałbyś przez zawiłe rzędy małych przełączników na desce rozdzielczej, zostały przeniesione do opcji menu, które znajdują się za dużymi, łatwymi do użycia ikonami na inteligentnym 9-calowym kolorowym ekranie dotykowym, który jest przedstawiony w orientacji pionowej na konsoli centralnej.
Kabina Volvo XC90 to estetyczne arcydzieło, wykonane bez zarzutu i pełne premiowych akcentów, takich jak przycisk uruchamiania/zatrzymywania w formie diamentu i żaluzjowy pokrywacz dla środkowej konsoli. Ten prawdziwy siedmioosobowy model oferuje innowacyjnie zaprojektowane fotele, które jednocześnie zwiększają przestrzeń wewnętrzną dla pasażerów zarówno w drugim, jak i trzecim rzędzie siedzeń. Nawet trzeci rząd może pomieścić osobę dorosłą o wzroście do 170 cm. Jeśli chodzi o dostępną przestrzeń bagażową, zawsze będzie ona nieco ograniczona, gdy wszystkie siedem miejsc będzie zajętych, chociaż nawet w tej konfiguracji masz dostępne 397 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu trzeciego rzędu możesz załadować nawet 1 102 litry, jeśli zapakujesz aż po sufit.
Odzyskiwanie energii i tryb „Eco-Coast”
Zdecydowana większość nabywców XC90 wybierze wersję B5 z technologią mild hybrid – prawdopodobnie wariant na oleju napędowym. Jak przeczytasz w sekcji „Doświadczenia z jazdy”, zarówno modele B5 na benzynie, jak i oleju napędowym wykorzystują układy napędowe zelektryfikowane za pomocą odzyskiwania energii hamowania i ulepszone przez zaawansowany system odzyskiwania energii kinetycznej firmy Volvo. Ten układ zakłada do 15% oszczędności paliwa i redukcji emisji w rzeczywistej jeździe. Najbardziej oszczędny tryb „Eco” w systemie Drive Mode to funkcja „Eco-Coast”, która zostaje automatycznie aktywowana podczas jazdy po autostradzie, odłączając silnik, więc poruszasz się tylko na kinetycznej energii swojego samochodu: naciśnięcie gazu wystarczy, aby przywrócić normalny napęd.
Podsumowanie
Wolumenowa wersja Volvo XC90 B5 z silnikiem diesla z łatwością przewyższy wszystkie pozostałe warianty razem wzięte i rozumiemy dlaczego. Nie ma wad w technologii mild hybrid, a elektryfikacja rzeczywiście wpływa na czystość i oszczędność.
W balansowaniu swojego własnego zestawu zalet XC90 ustanawia własny standard w tej klasie i tym samym tworzy standard rodzinny wśród luksusowych SUV-ów, którym rywale mają trudność dorównać. W Volvo Nord Auto jest teraz ostatnia szansa, żeby zamówić nowy model XC90 z silnikiem diesla skonfigurowany pod indywidualne potrzeby. Volvo XC90 B5 AWD Plus diesel jest teraz dostępne już od 237 700 zł netto. Jeśli preferujesz silniki benzynowe w bardzo atrakcyjnej cenie jest teraz dostępne również Volvo XC60 z silnikiem benzynowym dostępne już od 149 900 zł netto.
Volvo XC90 z silnikiem diesla – ostatnie sztuki – Nord Auto Olsztyn (volvocars-partner.pl)
Volvo XC90 z silnikiem diesla – ostatnie sztuki – Nord Auto Białystok (volvocars-partner.pl)
Nord Auto Białystok
Jana Pawła II 89
15-703 Białystok
Jacek Dyminkiewicz
Konsultant sprzedaży samochodów
+48 502 778 279
salon.bialystok@nordauto.dealervolvo.pl
Nord Auto Olsztyn
Konrad Kostrzewa
Specjalista ds. sprzedaży samochodów
+48 734 167 127
salon.olsztyn@nordauto.dealervolvo.pl