i30 N TCR stanowił pierwsze kroki Hyundai Motorsport w wyścigach torowych i wejście do jednej z najszybciej rozwijających się kategorii w sportach motorowych.
i30 N TCR koncentruje się na zapewnianiu wysokiej wydajności, która zapewnia zwycięstwo w wyścigach, przy jednoczesnym dokładnym monitorowaniu kosztów zakupu i eksploatacji, a także jest konkurencyjna cenowo na rynku TCR.
Oparty na drogowym modelu i30 N, zgodnie z przepisami TCR, i30 N TCR jest napędzany dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem, połączonym z sześciobiegową sekwencyjną skrzynią biegów i jest wyposażony w 100-litrowy zbiornik paliwa.
Faza projektowania i30 N TCR rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku. Pierwszy ukończony samochód testowy został uruchomiony w kwietniu 2017 r. Samochód od razu udowodnił swoje możliwośći – wygrywając pierwszy wyścig inauguracyjnego sezonu FIA WTCR w 2018 roku, a sezon zakończył z tytułem mistrzowskim zarówno wśród kierowców jak i zespołów.
Sukces trwał dalej. W FIA WTCR klient dodał drugą z rzędu koronę mistrzowską kierowców w 2019 roku w sezonie, w którym zespoły Hyundaia zdobyły tytuły w ośmiu różnych seriach, zlokalizowanych na czterech kontynentach.
Wraz ze zwycięstwami na torze Hyundai Motorsport rozszerzył swoją gamę samochodów TCR. Veloster N TCR został wprowadzony na rynek w 2019 roku, a Elantra N TCR zaprezentowana w 2020 roku. Każdy samochód jest budowany przez dział Hyundai Motorsport Customer Racing w siedzibie zespołu w Alzenau w Niemczech.
W 2019 roku Hyundai Motorsport rozszerzył swoją ofertę TCR, wprowadzając na rynek Hyundai Veloster N TCR – samochód, który ma wiele wspólnego z mistrzowską formułą sprawdzoną w i30 N TCR.
Veloster N TCR został stworzony w odpowiedzi na specyficzne zapotrzebowanie zespołów w USA, gdzie model Veloster N był wiodącym samochodem w gamie wyczynowych N Hyundaia.
Podobnie jak jego brat i30 N TCR, Veloster N TCR koncentruje się na zapewnieniu wysokiej wydajności, która pozwala na wygrywanie wyścigów, przy jednoczesnym dokładnym monitorowaniu kosztów zakupu i eksploatacji. Te dwa samochody mają do 80% wspólnych części, w tym dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem i 6-biegową skrzynię biegów, i są produkowane przez dział Hyundai Motorsport Customer Racing w Alzenau w Niemczech.
Pierwszy konkurencyjny występ Veloster N TCR miał miejsce w Daytona w styczniu 2019 roku. Był to początek bardzo udanego roku, ponieważ klienci zajęli pierwsze i drugie miejsce w końcowej klasyfikacji punktowej w IMSA Michelin Pilot Challenge, a także wygrywał wyścigi w sprinterskich mistrzostwach TC America.
Zaprezentowany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Pekinie w 2020 roku, Elantra N TCR oznaczał rozszerzenie gamy samochodów TCR Hyundai Motorsport Customer Racing.
Oparty na drogowej Elantrze, nowy samochód utrzymuje silne powiązania między samochodami wyścigowymi Hyundai, które fani będą mogli zobaczyć na torze, a samochodami dostępnymi w salonie. Dodanie nowego pakietu dodatkowo buduje rosnącą reputację działu Customer Racing jako producenta szybkich, niezawodnych samochodów dla coraz bardziej konkurencyjnej kategorii TCR.
Prace projektowe nad Elantra N TCR rozpoczęły się od czystej kartki papieru w drugiej połowie 2019 r., co pozwoliło projektantom i inżynierom Hyundai Motorsport wykorzystać doświadczenie zdobyte podczas trzyletniej pracy z i30 N TCR i Veloster N TCR. Podejście to pozwoliło im wykorzystać wiele mocnych stron innego wyścigowego Hyundaia, jednocześnie dając możliwość ulepszenia istniejących projektów tam, gdzie to możliwe.
Zgodnie z przepisami TCR, Elantra N TCR posiada napęd na przednie koła i jest napędzana dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem, wywodzącym się z zupełnie nowego silnika podstawowego zaczerpniętego z rodziny modeli drogowych Hyundaia. Samochód korzysta z tej samej sześciobiegowej skrzyni biegów obsługiwanej łopatkami, co inne konstrukcje Hyundaia TCR, a wykorzystanie modelu Elantra jako bazy zapewni natychmiast rozpoznawalną sylwetkę na torze.
Dzięki Elantra N TCR klienci Hyundai Motorsport będą kontynuować doskonałe wyniki modeli i30 N TCR i Veloster N TCR, które zdobyły tytuły na czterech kontynentach, zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych seriach.
Zdjęcia: materiały prasowe Hyundai Motorsport