CIEKAWOSTKIHYUNDAI

Ewolucja Hyundai i20 WRC 2014-2021

Hyundai i20 WRC 2014-2015

Czas był największym wyzwaniem stojącym przed zespołem przy tworzeniu specyfikacji 2014 Hyundaia i20 WRC. Od czystej kartki papieru do konkurencyjnej konstrukcji w zaledwie dwanaście miesięcy było to ogromne osiągnięcie.

Ewolucja pojazdu zaprojektowanego przez centrum badawczo-rozwojowe Hyundaia w Namyang, samochód został przygotowany w siedzibie w Alzenau, aby spełniać przepisy FIA. Starty poprzedzone szeroko zakrojonymi testami w różnych warunkach, aby w pełni ocenić skrzynię biegów i zawieszenie. 8 000 kilometrów testowych od maja 2013 do oficjalnego debiutu w WRC w styczniu 2014. Ciężka praca na pewno się opłaciła; pierwsze podium w Meksyku i pierwsze zwycięstwo z wynikiem 1-2 w Niemczech.

W 2015 roku po znacznym rozwinięciu konstrukcji i doświadczeniu zdobytym w pierwszym pełnym sezonie WRC. Kontynuowano wprowadzanie ulepszeń przez cały kolejny sezon.

Joker silnika wykorzystany w Rajdzie Meksyku, aby zapewnić większą moc. W Argentynie wprowadzono łopatki zmiany biegów co pozwoliło kierowcom na uzyskiwanie bardziej spójnych osiągów.

W 2015 roku jednak nacisk położony został na rozwój Nowej Generacji i20 WRC, który miał zostać wprowadzony w kolejnym sezonie.

To był ambitny rok wytężonej pracy przy dwóch projektach prowadzonych równolegle i z kolejnymi sukcesami na podium.

Hyundai i20 New Generation WRC 2016

W trzecim sezonie w WRC Hyundai wprowadził zupełnie nowy samochód oparty na i20 Nowej Generacji. Samochód został zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 2014 roku i przeszedł kompleksowy program testów.

Od oceny komponentów i ustawień, skupiono się zarówno na tempie, jak i trwałości. Był to pierwszy samochód zbudowany z wykorzystaniem pełnego zakresu możliwości fabryki w Alzenau. Dzięki ulepszeniom nadwozia, silnika, skrzyni biegów i zawieszenia samochód był znaczącym krokiem we wszystkich obszarach. NG i20 WRC okazał się dopracowaną konstrukcją stając na podium w Monte-Carlo i Szwecji. Po tych wynikach szybko nastąpiły zwycięstwa w Argentynie i na Sardynii. Z dwoma zwycięstwami i łącznie 12 miejscami na podium, ten samochód zapewnił zespołowi drugie miejsce w Mistrzostwach Producentów i pomógł ugruntować pozycję w rywalizacji z bardziej doświadczonymi konkurentami.

Hyundai i20 Coupe WRC 2017-2021

Trzeci samochód w ciągu czterech sezonów, Hyundai i20 Coupe WRC, został zaprojektowany i skonstruowany tak, aby sprostać wielu nowym przepisom technicznym WRC wprowadzonym na 2017 rok.

Zmiany zostały wprowadzone w celu wzmocnienia ogólnej widowiskowości WRC, a samochody zyskały nowy, agresywny wygląd. Aktualizacje koncentrowały się na poprawie przyczepności aerodynamicznej i mechanicznej, przy zwiększeniu mocy silnika z 300 do 380 KM, zmniejszeniu całkowitej masy samochodu i ponownym wprowadzeniu aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego.

Trzydrzwiowy samochód przeszedł intensywny okres testów przed debiutem, w ramach programu rozwojowego prowadzonego równolegle z kampanią WRC 2016. W brew ostrej konkurencji samochód prowadził w dwóch pierwszych rajdach, zanim odniósł w sumie cztery zwycięstwa w sezonie – dwa razy więcej niż jego poprzednik, z 12 miejscami na podium i 91 zwycięstwami etapowymi.

Przepisy sportowe i techniczne WRC pozostały w dużej mierze niezmienione w sezonie 2018, oferując ciągłość konstrukcji.

W ciągu roku wprowadziliśmy szereg ulepszeń, ale głównym celem było poprawienie osiągów samochodu na asfalcie. Mimo to i20 Coupe WRC nadal udowadniał, że jest zdolny do wygrywania rajdów, zwyciężając w Szwecji, Portugalii i Sardynii w jednym sezonów WRC.

Rok 2019 szósty sezon w WRC i trzeci z rzędu z i20 Coupe WRC, zapewnił dużą stabilność, zespól celował w debiutancki tytuł WRC w 2019 roku.

Determinacja, aby poprawić osiągi Hyundai i20 Coupe WRC w każdym terenie, wykorzystując doświadczenie zdobyte w poprzednich sezonach, aby zapewnić załogom konkurencyjny pakiet na szutrze i asfalcie.

Intensywny program rozwoju w trakcie sezonu umożliwił realizację założonych celów. Odnosząc zwycięstwa na szutrze (Argentyna i Sardynia), asfalcie (Korsyka) i nawierzchni mieszanej (Hiszpania) – Hyundai Shell Mobis World Rally Team świętował tytuł mistrzowski producentów.

Przepisy WRC pozostały niezmienione w 2020 roku, dając możliwość dalszego ulepszania zwycięskiego i20 Coupe WRC w każdym terenie. W skróconym sezonie z powodu pandemii Covid-19 zespół pracował niestrudzenie, aby ulepszać samochód przez cały rok, dając załogom najlepszą szansę na zdobywanie punktów, których zespół potrzebował, aby zdobyć drugi z rzędu tytuł producentów.

Ciężka praca zespołu z pewnością się opłaciła, ponieważ i20 Coupe WRC odniósł zwycięstwo na asfalcie i śniegu Monte-Carlo, a także odnosił szutrowe zwycięstwa zarówno w Estonii, jak i we Włoszech. Po siedmiu zaciętych rundach Hyundai po raz kolejny był koronowany na mistrza producentów w 2020 roku.

c.d.n. ….

 

Zdjęcia: materiały prasowe Hyundai Motorsport

 

Proponowane

More in:CIEKAWOSTKI