Szybkie, pokryte śniegiem drogi Rajdu Szwecji dały zespołowi pierwsze podium w nowej erze hybryd WRC, gdy Thierry i Martijn zdobyli drugie miejsce.
17-etapowy rajd, pierwsza impreza WRC w Szwecji od dwóch lat, odbyła się w niemal idealnych warunkach zimowych z dużą ilością śniegu i oblodzonych tras, aby rzucić wyzwanie startującym załogom. Załogi Hyundai były zdeterminowane, aby odbić się po trudnym rajdzie otwierającym sezon w Monte-Carlo – a podium było na to idealnym sposobem.
„To wspaniałe uczucie stanąć na podium w Szwecji, nasze pierwsze miejsce w nowej erze hybrydy” – powiedział Thierry. „To trochę nieoczekiwane po tym, co widzieliśmy w Rallye Monte-Carlo, ale zespół wykonał dobrą robotę. Moje podziękowania kieruję do wszystkich pracowników fabryki w Niemczech za to, że ciężko pracowali”.
Od samego początku imprezy, na piątkowych odcinkach na północ od parku serwisowego Umeå, załogi samochodów Hyundai i20 N Rally1 były bardzo szybkie. Ott i Martin odnieśli zwycięstwo w pierwszym etapie i szybko stanęli na wirtualnym prowadzeniu w rajdzie. Estończycy dodali kolejny najszybszy czas podczas popołudniowej pętli i oddalili się na 1,1 sekundy przewagi, ale problem z systemem hybrydowym zmusił ich do wycofania się.
Ponownie dołączyli do rajdu w sobotę rano i zdobyli pięć punktów podczas epickiej jazdy przez Power Stage. „Ogólnie rzecz biorąc, był to frustrujący i rozczarowujący weekend. Po stronie plusów pokazaliśmy, że mamy tempo, by być konkurencyjnymi.
Najmłodsza załoga Oliver i Elliott również wykazali imponujące tempo w Szwecji, osiągając w dniu otwarcia nawet drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Oczekiwali miejsca w pierwszej piątce, dopóki problem z przepustnicą w sobotnie popołudnie nie kosztował ich dwóch pozycji. Pomimo niepowodzeń zachowali spokój i ostatecznie zakończyli swój drugi rajd WRC z szóstym miejscem.
„Bardzo mi się podobał ten weekend” – powiedział Oliver. „Wspaniale było ścigać się u siebie w samochodzie WRC po raz pierwszy, naprawdę nie można być lepszym. Samochód działał dobrze przez cały weekend, a zespół wykonał niesamowitą robotę, więc dzięki nim.
Na twarzach zespołu pojawiły się uśmiechy po wyniku, który obejmował sześć zwycięstw etapowych i 1-3 w Sarsjöliden Power Stage.
Zastępca dyrektora zespołu Julien podsumował nastrój: „To drugie miejsce naprawdę wydaje się nam zwycięstwem” – powiedział. „Wiemy, że wciąż jest wiele do zrobienia i ulepszenia, które musimy wprowadzić w samochodzie, ale pokazaliśmy, że do tego dochodzimy. To ważny wynik, ale mamy nadzieję, że to dopiero początek naszego powrotu na szczyt”.
Zespoły wrócą do rywalizacji podczas asfaltowej rundy podczas Rajdu Chorwacji w dniach 21-24 kwietnia.
Final Overall Classification – Rally Sweden
1 K. Rovanperä / J. Halttunen Toyota GR Yaris Rally12:10:44.9
2 T. Neuville / M. Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1+22.0
3 E. Lappi / J. Ferm Toyota GR Yaris Rally1+30.6
4 T. Katsuta / A. Johnston Toyota GR Yaris Rally1+2:19.4
5 G. Greensmith / J. Andersson Ford Puma Rally1+3:20.4
6 O. Solberg / E. Edmondson Hyundai i20 N Rally1+5:39.4
7 A. Mikkelsen / T. Eriksen Škoda Fabia Evo+7:11.1
8 O. C. Veiby / S. Skærmoen Volkswagen Polo GTI+7:34.3
9 J. Huttunen / M. Lukka Ford Fiesta MkII+8:14.2
10 E. Kaur / K. Aleksandrov Volkswagen Polo GTI+8:24.8
2022 FIA World Rally Championship for Manufacturers’ Standings
After round 2
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 83
2 M-Sport Ford World Rally Team 59
3 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 47
4 Toyota Gazoo Racing World Rally Team NG 22
2022 FIA World Rally Championship for Drivers’ Standings
After round 2
1 K. Rovanperä 46
2 T. Neuville 32
3 S. Loeb 27
4 G. Greensmith 20
5 S. Ogier 19
6 T. Katsuta 18
7 C. Breen 16
8 E. Lappi 15
9 A. Mikkelsen 12
10 O. Solberg 8
11 O. Tänak 5
Zdjęcia Hyundai Motorsport